Close
Skip to content

Gerard Berends

traineren coach

Wat is typisch Gerard? 

“Plezier! Ik vind het belangrijk dat mensen lachen terwijl we serieuze dingen doen. Verder houd ik ervan om dingen praktisch te maken; als exact opgeleide natuurkundige vind ik het leuk vind om me te verdiepen in theorieën, frameworks en modellen. Er komt dan bij mij automatisch ook de vraag op: en wat kan ik hier nu mee? Uiteindelijk is het belangrijk om de verbinding te maken van theorie naar praktijk. Ik krijg energie van mensen die met mij een verandering vormgeven, samen ontdekken hoe het systeem ons probeert tegen te houden en hoe we daar mogelijk invloed op hebben. Dat is altijd afwisselend, en afwisseling vind ik belangrijk.”

  

Wat vind je belangrijk als trainer? 

“Wanneer je een training geeft, krijg je ook te maken met onderliggende thema’s die voor de training belangrijk zijn. Het kan zijn dat er dan een confrontatie ontstaat. Ik probeer dat ook bewust bloot te leggen. Wat drijft je? Wat is hier het echte probleem? Wat wordt hier geraakt? Meestal komt er wel iets goeds uit. Training geven maakt me scherper als Agile coach en als trainer word ik scherper van coachen, het is een wisselwerking. Je moet immers de stof beter beheersen dan de cursisten en de meest ingewikkelde vragen kunnen beantwoorden. De beste complimenten kreeg ik van een groep architecten, een uitdagend publiek; “je training was niet saai, we hebben veel gelachen, ik ben niet in slaap gevallen, je gebruikt niet te veel PowerPoints, de groep is dichterbij elkaar gekomen EN we hebben meer praktische kennis opgedaan waar we meteen mee aan de slag kunnen”. 

  

Wat is je connectie met Agile? 

“Voordat ik in aanraking kwam met het Agile gedachtengoed werkte ik al vanuit het mens aspect en vragen neerleggen waar de meeste kennis is; dus geen taken opleggen maar het team uitdagen het zelf te doen. Dus toen ik zoals zoveel mensen in aanraking kwam met Agile klopte het gewoon voor mij. Het werk als Agile coach combineert ook goed met mijn achtergrond als natuurkundige. Het gedachtengoed van systeemdenken zit in beide verweven; het complete systeem beschouwen, zien hoe alles met elkaar in verbinding staat en hoe je daar invloed op uitoefent. Daarom vind ik het belangrijk om zowel met leiders over strategie te sparren, als met mijn voeten in de klei te staan.”

 
Wat trekt je aan in Connected Learning? 

“Ten eerste kom ik steeds op nieuwe plekken, het is heel fascinerend om te zien hoe andere organisaties werken. Ten tweede kom ik in contact met mensen waar ik anders nooit mee in contact kom, en er zijn overal leuke mensen! Ten derde zijn we een informeel clubje, we vertrouwen elkaar en regelen het samen. Zoals laatst toen ik helaas een training af moest zeggen. Het was in de kortste keren geregeld en een collega sprong in. Ze organiseren ook informatie sessies voor de trainers. Ik geef nu bijvoorbeeld trainingen bij de belastingdienst en krijg dan informatie over de context van de organisatie die relevant is voor mij als trainer. Bij Connected Learning hebben aandacht voor hoe de organisatie werkt en zo wordt je training veel waardevoller.